(dutch) bounden's gamefonds aanvraag + tips

February 18th, 2015

Voor Bounden klopte Game Oven aan bij het Gamefonds en kregen wij €35.000,- om de game te maken. Dit is wat wij leerden aan de hand van zes gehonoreerde aanvragen.

Tip 1: doe onderzoek.

De website van het Stimuleringsfonds biedt geen voorbeeldaanvraag omdat die verwachtingen zou kunnen scheppen over de soort games waar het Gamefonds naar opzoek is. Het eerste wat wij daarom deden was rondvragen naar gehonoreerde aanvragen om een idee te krijgen van de gevraagde kwaliteit en een algemene inhoudsopgave. Hieruit haalden wij ideeën die wij niet zelf hadden bedacht: een hoofdstuk met externe validatie, een slim inzichtelijk plaatje van het ontwikkeltraject, en een zeer overzichtelijke manier van het uiteenzetten van de kosten van het project.

Onze aanvraag voor Bounden (met kleine wijzigingen om privacy redenen) download je hier. Ter informatie: wij deden er drie-en-een-halve week over om deze aanvraag te schrijven.

Tip 2: maak een prototype.

Tot mijn verbazing hadden de meeste projecten geen werkend prototype tijdens het insturen van de aanvraag. Voor ons was het prototype van Bounden juist leidend in het beslissen over de richting, de grootte, en de mogelijkheden van het project. Daarnaast zouden we ook met behulp van het prototype het concept veel makkelijker kunnen uitleggen, en het dus ook beter kunnen verkopen aan de adviescommissie van het Gamefonds.

In een prototype hoeft niet mega veel werk te zitten: zolang het maar laat zien dat je idee in bepaalde mate werkt. Aan de hand van het prototype van Bounden konden wij onze initiële ideeën testen. Ook was het prototype de bepalende factor die Het Nationale Ballet overtuigde om met ons in zee te gaan. Daarnaast hebben wij ook een filmpje gemaakt waarin we aan de Gamefonds adviescommissie lieten zien hoe zo'n speelsessie eruit zag. Met andere woorden: het prototype was essentieel voor onze aanvraag.

Tip 3: geen giswerk.

Het ontwerp, de visie, en de ontwikkeling van het project moeten aan de hand van je aanvraag volledig inzichtelijk worden gemaakt. Geen geheimen, geen giswerk, en geen onduidelijkheden dus: uit de aanvraag moet blijken dat je de confrontatie met de werkelijke productie bent aangegaan, dat je realistisch kijkt naar de ontwikkeling, en dat je kan voorzien hoe je dit project exact gaat verwezenlijken. Dat betekent niet dat je alles tot in de detail hoeft uit te leggen: je moet laten zien dat je weet waar je het over hebt.

Tip 4: vraag wat je nodig hebt.

Één van de voorwaarden van het Gamefonds is dat je zelf of als studio ook een redelijke investering doet in het project naast het bedrag wat je van het Gamefonds wilt ontvangen. Maar ja - wat is 'redelijk', en wanneer is iets niet meer redelijk? Wij hebben een lange tijd met dit vraagstuk geworsteld, maar kwamen pas lang na het insturen van de aanvraag tot een conclusie. Het gaat er namelijk om welke investering jij KAN maken, niet zozeer over welke investering jij WILT maken.

Een voorbeeld. Een eigen investering van de helft is altijd redelijk. Als jouw project €20.000,- kost is dan een eigen investering van €10.000,- zeer redelijk. Maar als je maar €5.000,- hebt, moet je dan het project verkleinen tot €10.000,-? Mijn advies is om dat niet te doen: als jij weet dat je €20.000,- nodig hebt en maar een investering kan doen van €5.000,-, beargumenteer dan goed waardoor jouw subsidiebehoefte redelijk is, en vraag naar het bedrag wat je nodig hebt om de game naar jouw wens volledig te kunnen uitvoeren.

Tip 5: show, don't tell.

De Gamefonds adviescommissie heeft weinig tijd. Hoe sneller en makkelijker zij inzicht kunnen krijgen in jouw concept en of jij het kan maken, hoe beter. Denk vooral aan het meesturen van videos, plaatjes, en prototypes, gezien deze veel meer vertellen ten opzichte van een hoofdstukje in jouw aanvraag. Als voorbeeld: dit was het fimpje wat wij meestuurden met onze aanvraag wat laat zien hoe de game precies werk.

Tip 6: vraag iedereen om feedback.

Mijn moeder gaf ontzettend goede feedback op onze aanvraag - beter dan sommige game ontwikkelaars. Sluit voor feedback familie en vrienden buiten de games industrie niet uit! Feedback zal jouw aanvraag alleen maar goed doen.

Tip 7: niet 'hopen' maar 'doen'.

Zet kracht achter je intenties. Niet 'we zijn van plan om [..]' maar 'we gaan [..]'. Niet 'we hopen dat [..]' maar '[..] gaan we doen'. Niet 'misschien [..]' maar 'het is [..]'.

Tip 8: vragen? bel of mail het Stimuleringsfonds.

Bij het Stimuleringsfonds werken fijne mensen die je graag helpen met jouw aanvraag. Wees niet bang om het Stimuleringsfonds een email te sturen of ze gewoon op te bellen als je een belangrijke vraag hebt! Contactgegevens vind je gewoon hier op de website van het Stimuleringsfonds.

Succes!


Comments? Tweet at @AdriaandeJongh.


back to articles, or portfolio